Tuesday, 31 August 2010

Väntar på delivery

Finns det något mer frustrerande än att behöva vänta på att få något livererat!?
Hade jag bott kvar i England hade jag definitivt varit en stor fan av Shutle, måste söka lite till och se om det finns något liknande i Uddevalla....dock faktiskt ganska imponerad av onlinepizza.se som har levererat både hem och till jobbet och med gratis utkörning och pizzorna är helt ok.

Saturday, 28 August 2010

Peer to peer revelution

Jag har länge sagt att - 'dela med sig' är enda sättet att överleva i dagens digitalt sociala samhälle. Att hålla all kunskap för sig själv är helt enkelt både banalt och omodernt.

Generation Y, som jag tidigare har pratat om, vet inget annat än att dela. De har vuxit upp i ett samhälle där fildelning, spel och kunskap på internet är en del av vardagen, och de har har sakta men säkert intorducerat oss till en 'Vi-samhälle' från att länge ha varit en 'Jag-samhälle'.

Denna samhällsskiftning är mest tydlig i storstäder men pga av tekniken och de ungas inställning till socialt nätverkande är detta en revolution som inte kommer att ta lång tid att inta även de allra minsta städer. Med hjälp av mobiltekniken sprids detta levnadsmöster ännu fortare.
Rachel Bootsman pratar i hennes bok, ´What's mine is yours´ om 3 områden som redan idag antyder på ett ändrat mönster i konsumenternas beteenden.

Redistritbution markets - exempelvis Freecycle
Collaborative lifestyle - exempelivs Landshare
Product service systems - exempelvis Streetcar
Jag är har egen erfarenhet utav alla tre områden och följer utvecklingen med stor spänning.

Det är just i dessa stunder som jag saknar storstaden. Att bara följa utvecklingen på avstånd, att inte kunna ta del av förändring och nyskapade på plats utan bara vänta på att den skall plana ut och bli en del av vardagen i en liten stad med mycket att lära och stor jantelags attityd gör mig ganska nedstämd.

Det är hur som helst ändå väldigt kul att kunna vara med och påverka genom sitt digitala fotavtryck. Jag fortsätter och samlar på mig 'reputation capital' och hoppas på att detta kommer att ge mig tillräkligt med social valuta för att kunna öppna många dörrar och ta del av intressanta framtida projekt.

Access is better then ownership - Kevin Kelly, Wired Magazine

Monday, 16 August 2010

Webcamp - kanske nästa år

Visst hade det varit kul att vara med på SSWC 2010 och kanske hade jag tom kunnat fått biljetter men frågan är om jag är tillräkligt 'nödig'....
Här är i alla fall ett utdrag i från Ronnestam och 4play
Nu har jag äntligen fått tummen ur och ladda ner ios 4 - awesome!

Och en recap från helgens nyheter från Mashable

Friday, 13 August 2010

Charlois tabloid

Visst vill jag så väldigt gärna ha en ipad, och kanske men bara kanske har vi råd att köpa en när vi åker till London i nästa vecka.
Stephen Fry hade i alla fall en bra substitut som bygger lite på samma idé så här kommer min alldelse egna tidning Charlotte Gergils Daily. Detta är en tidning som är uppbyggd på dina egna twitter eller facebook kontakters summeringar under 24 timmar.
Trevlig läsning.

Thursday, 12 August 2010

Jag saknar min DAB (digital radio)

Det är många saker jag saknar från London. Men, efter 1 års tid i Sverige och inte ett enda återbesök (jag gjortde ett tappert försök men det gick inte så bra att åka på min dotters pass) är det jag saknar mest det digitala radionätverket.

När jag läste TKJs blogg om att den digitala radion var på inmarsh i Sverige har jag svårt att förså varför inte alla vill lägga ner det gamla FM nätet och ta del av det breda urval DAB kan leverera.

Jag har alltid varit en trogen radiolyssnare.
Det började med Tracks listan i tonåren, växte sedan i kapp med Hassan för att på senare år varit som hypnotiserad av BBC 6 Music. Under mina många år i London var också radio (i detta fall webradio) en viktig länk till den svenska kulturen.
Från att en gång ha varit en ung P3 lyssnare har jag nu vuxit upp och blivit en faktaberoende P1 junky.

Webradio är ett fantastiskt sätt att streama nyhetsrelaterad information och musik går an när man sitter aldeles tyst bredvid sin laptop. Men, finns det något mer irriterande än tånåringar som lyssnar på Spotify eller YouTube på deras mobiler!? Nog har vi haft en riktig 80-tals våg men inget kan ersätta en Ghetto Blaster, inte ens iphone.
Skall man lyssna på musik skall det vara bra kvalitet och bra ljud (so stick your f***ing headphones in).

Att lyssna på webradio genom datorn är inte alls samma musikupplevelse utan måste i sådana fall kopplas ihop med sitt Home Etertainment System. Då försvinner tyvärr hela radiokänslan. En radio sitter på köksbänken, är lätt att ta med sig och lättvindig att använda.

En viktig punkt som Tommy K Johansson har missat att nämna är informationen man får ifrån en digital radio.
Hade det inte varit för min DAB radio (som dessutom har en riktigt snygg retro look) hade jag inte haft en aning om vad som händer på musikfronten.
Som sagt, jag har alltid varit en stor radiolyssnare men det har varit en sak som jag saknat i alla år - att veta VEM är det som spelar?

Det abslolut bästa med det digitala nätverket är - varje låt som spelas kommer upp på radions display med både låtnamn och artist.
Jag har aldrig haft så mycket bra musik som idag, gamal och ny, det är helt klart tack vare min digitala radio.

Den 'rikiga' internetradion däremot, är en interesant spelare. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan och hoppas att även den kommer att ha samma artist information som DAB har att erbjuda. För tillfället är det idag något ihåligt när det gäller den informationen. Jag tror ändå att det bör finnas ett annat nätverk ett tag till. Allting annat har ju digitaliserats så varför tveka när det gäller det digital radionätverket?

Vem kommer att bli nästa generations Ghetto Blaster, DAB+ eller internetradion?
Jag kan i alla fall inte vänta tills Sverige pluggar in.

Monday, 9 August 2010

Boom Boom

Efter helgens freebee snyltande och VIPande på Sveriges första Grand Prix i Offshore Class 1 (F1 on the sea) passade det extra bra med en vända Guerilla goodness. Jag blev glatt överaskad när mina Boom Booom cards hade kommit, och fort gick det också, leverans på under en vecka från the States! Pretty good.
Under vårt frukostmöte fick jag också tillfälle att dela med mig till mina kolleger (eftersom jag länkat till denna site i våras var de inte helt främmande) och vi kom fram till att göra något liknande med Kalas goodness för nästa Uddevalla Näringslivs After Work.

Dags att registrera korten och börja det goda arbetet. Skall bli intressant och se hur väl bemött det blir här i skeptiska lilla Uddevalla men förhoppningsvis har helgens världsmästerskap öppnat ögonen lite mer och kanske även Uddevalla är redy for a change.....

Friday, 6 August 2010

Time to Flattr

Pirat Bay grundaren Peter Sunde's nya project Flattr ligger väl i tiden nu när vi dagligen brottas med vårt samvete, både online och på gatan. Allt i från donationer till Pakistans översvävningsdrabbade till volenterarbete i din lokala skola. Som jag nämnt i tidigare inlägg Good Friday och Kunder kan inte längre köpas så är jag alltid lika iger att stötta projekt som hjälper andra.

Charity starts at home (som min man alltid brukar säga när jag får nya välgörenhetsideer), så se till att hjälpa vänner och kolleger att dela med sig av deras krativa versioner.

Tack Jocke för inbjudan.


Tuesday, 3 August 2010

Apple tar reklam till en helt ny demension

Det går inte att undkomma att sociala medier tränger allt djupare in i våra själar. Det är inte längre data nördarna som sitter klistrade framför skärmarna. Må det vara din dator, laptop eller mobiltelefon så är det alltid något/någon som lockar - Twitter, Facebook, You Tube, Foursquare... Alla dessa kanaler gör det möjligt för oss att vara på flera ställen samtidigt. Aldrig förr har vi kunnat hålla kontakt med så många och veta så mycket om vad folk gillar, är på väg, planerar, läser för bok, äter (ja, ibland kan det bli lite väl mycket info och rätt ointressant faktiskt). Informationen de sociala plattformerna får tillgång till är just därför bättre än någon annan form av statistisk. Banners kommer möjligen alltid att finnas kvar men frågan är om den också behöver få sig en make-over. Den yngre generationen har en helt annan inställning till reklam. Generation X är ju vana vid långa toalettpauser mellan tv programmen men Generation Y har inte samma tålamod. De sociala medierna har under de senaste åren exploderat och som sagt även rotat sig hemma hos familjen Svensson.Transumers är långt i från en ny betäckning på dagens konsumeter, de har under många år dragits åt varumärken som erbjuder underhållning och upplevelser. Men nu, med hjälp av Apples nya reklamplattform iAd skall nog även de mest svår flirtade bli fångade. Kommer denna nya plattform att revolutionera reklamvärlden? Troligen.