Generation Y, som jag tidigare har pratat om, vet inget annat än att dela. De har vuxit upp i ett samhälle där fildelning, spel och kunskap på internet är en del av vardagen, och de har har sakta men säkert intorducerat oss till en 'Vi-samhälle' från att länge ha varit en 'Jag-samhälle'.
Denna samhällsskiftning är mest tydlig i storstäder men pga av tekniken och de ungas inställning till socialt nätverkande är detta en revolution som inte kommer att ta lång tid att inta även de allra minsta städer. Med hjälp av mobiltekniken sprids detta levnadsmöster ännu fortare.
Rachel Bootsman pratar i hennes bok, ´What's mine is yours´ om 3 områden som redan idag antyder på ett ändrat mönster i konsumenternas beteenden.
Redistritbution markets - exempelvis Freecycle
Collaborative lifestyle - exempelivs Landshare
Product service systems - exempelvis Streetcar
Jag är har egen erfarenhet utav alla tre områden och följer utvecklingen med stor spänning.
Det är just i dessa stunder som jag saknar storstaden. Att bara följa utvecklingen på avstånd, att inte kunna ta del av förändring och nyskapade på plats utan bara vänta på att den skall plana ut och bli en del av vardagen i en liten stad med mycket att lära och stor jantelags attityd gör mig ganska nedstämd.
Det är hur som helst ändå väldigt kul att kunna vara med och påverka genom sitt digitala fotavtryck. Jag fortsätter och samlar på mig 'reputation capital' och hoppas på att detta kommer att ge mig tillräkligt med social valuta för att kunna öppna många dörrar och ta del av intressanta framtida projekt.

No comments:
Post a Comment