Thursday, 25 November 2010
Magnus Lindkvist, TED University 2009
Saturday, 6 November 2010
Nätverk hur viktigt som helst
Affärer knyter man oftast inte på en första affärslunch. Det är minst lika viktigt, om inte viktigare att finna en gemenskap utanför arbetetsplatsen - det är då man knyter de riktiga kontakterna, det är då man får reda på sanningar och vad kunden igentligen vill ha eller behöver.
Nätverka är mycket mer än en strävan efter nya affärer. Det är ett utbyte av ideer.
Idag har jag varit på två sådana viktiga bjudningar och jag tror att det är just på sådana här tillställningar som man utvecklas och finner nya möjligheter för sitt eget företag. Det finns ingen bestämd tid eller plats för att finna nyckeln till framgång men det blir så väldigt mycket lättare om man låter sig inspireras av andra, lära av de som vet bättre.
Jag kommer från en bakrund med ett enormt aktivt socialt nätverk, ja man skulle nog faktiskt kunna kalla det samarbete och det är först nu som jag inser hur viktigt detta faktiskt var.
Först och främst hade vi roligt tillsammans men det var mer än så. Genom ett väl utvecklat kontaktnät kan man komma hur långt som helst, göra precis vad som helst och det är det som är så fantastiskt.
Inte än enda gång tänkte vi på att vi skulle göra affärer med varandra, det handlade snarare om ´I scratch your back, you scratch mine´ (gentjänster), men inte för att man kände sig skylldig och det är viktigt att understrycka, utan för att vi hade ett förtroende för varandra. Och ledet gick längre än så, nätverket växte och till slut fanns alla tänkbara kategorier representerade i vår gemenskap.
Vi vill alla att våra företag skall blomstra och må bra men med ett starkt proffisionellt nätverk finns mycket pesonlig rikedom. Jobbar vi för att leva eller lever vi för att jobba? Ställ er den frågan och se om ni inte vill kunna ta del av ert hårda arbete i ert privatliv - nätverk är mer än bara pengar.
Jag var på en fantastisk nätverkslunch i dag där jag inte bara fick inspiration för kommande projekt och en ny spännde kontakt men även lyckades att göra ett personligt inköp som sparade mig både tid och pengar. Och det är just detta som man får på köpet med ett bra nätverk, det lilla extra, det som man inte kan köpa för pengar - livskvalitet.
Saturday, 9 October 2010
Uddevallas framtid
Sunday, 12 September 2010
Det är inte mitt jobb
Friday, 10 September 2010
Tempt1 ritar igen
Wednesday, 8 September 2010
Tuesday, 31 August 2010
Väntar på delivery
Saturday, 28 August 2010
Peer to peer revelution
Monday, 16 August 2010
Webcamp - kanske nästa år
Friday, 13 August 2010
Charlois tabloid
Thursday, 12 August 2010
Jag saknar min DAB (digital radio)
Monday, 9 August 2010
Boom Boom
Friday, 6 August 2010
Time to Flattr
Tuesday, 3 August 2010
Apple tar reklam till en helt ny demension
Det går inte att undkomma att sociala medier tränger allt djupare in i våra själar. Det är inte längre data nördarna som sitter klistrade framför skärmarna. Må det vara din dator, laptop eller mobiltelefon så är det alltid något/någon som lockar - Twitter, Facebook, You Tube, Foursquare... Alla dessa kanaler gör det möjligt för oss att vara på flera ställen samtidigt. Aldrig förr har vi kunnat hålla kontakt med så många och veta så mycket om vad folk gillar, är på väg, planerar, läser för bok, äter (ja, ibland kan det bli lite väl mycket info och rätt ointressant faktiskt). Informationen de sociala plattformerna får tillgång till är just därför bättre än någon annan form av statistisk. Banners kommer möjligen alltid att finnas kvar men frågan är om den också behöver få sig en make-over. Den yngre generationen har en helt annan inställning till reklam. Generation X är ju vana vid långa toalettpauser mellan tv programmen men Generation Y har inte samma tålamod. De sociala medierna har under de senaste åren exploderat och som sagt även rotat sig hemma hos familjen Svensson.Transumers är långt i från en ny betäckning på dagens konsumeter, de har under många år dragits åt varumärken som erbjuder underhållning och upplevelser. Men nu, med hjälp av Apples nya reklamplattform iAd skall nog även de mest svår flirtade bli fångade. Kommer denna nya plattform att revolutionera reklamvärlden? Troligen.
Wednesday, 28 July 2010
My kind of mag
Nu blir jag ännu mer sugen på att skaffa en ipad, men får nog nöja mig med Springpad ett litet tag till http://www.flipboard.com/
Tuesday, 27 July 2010
Sociala medier + antikt café = transformation samhälle
Dags att checka-in till Röda rummet bästa fiket i stan, framför allt om nu gillar antik inredning. Ett oas för själen och paradis för magen - smaka på deras lunch meny och se för dig själv. Mitt i lugnet kom jag och tänka på verkligheten. Jag har glömt att checka-in! Eftersom caféet inte fanns som något alternativ på platslistan lade jag till det och fick jag naturligtvis en massa extra poäng ; ). Jag pratar naturligtvis om mitt nya sociala Pet Project, foursquare. Ladda ner och var med och utveckla de lokala möjligheterna och kanske ses vi på ett fik nära dig.
Mätt och belåten, en promenad efter lunchen, eller vad sägs om en promenad genom America.
Monday, 26 July 2010
Kunder kan inte längre köpas
Det är ju ingen nyhet att dagens konsumenter är pålästa och kunniga. De går inte längre luta sig tillbaka och se en ökad försäljning pga en bra kampanj. Nu handlar det lika mycket om att att sprida sitt budskap på bästa sätt inom det sociala nätverken. Konsumenterna är medvetna och behöver både stimulans och utmanas för att vara lojala och se mervärdet i ett varumärke. Men det är inte helt lätt att vara på topp, det tillkommer hela tiden nya arenor inom den sociala media världen. Webben kan vara minst sagt djungelliknande och det är inte alltid självklart att veta vart man skall vända sig. Innovative Thunder har kommit upp med ett briljant koncept där de delar med sig av deras kunskap inom det digitala samhället, köp boken här. Men hur hamnade vi här? vi hade precis börjat känna oss bekväma med internet och deras sökfunktioner när det plötsligt förvandlades till det som i dag kallas web 2.0. Men vad är definitionen av web 2.0 och vad är det egentligen för skillnad?Web 1.0 kan beskrivas som en bok, TV, read only, one way kommunikation - vi tar helt enkelt bara emot information, en monolog kommunikations kanal. Web 2.0 å andra sidan kan jämföras med en konversation, 2-way, read-write, tillför innehållet - en öppen dialog där användarna skapar innehållet.
Läs mer om hur det hela började här.
Friday, 23 July 2010
Varumärkeskungar maka på er
Det var intressant att läsa Daily finance report om vilka varumärken som ligger sämst till i dagsläget. Att BP toppar listan är väl ingen överraskning, och de var ju nyligen i rampljuset igen med ytterligare en skandal. Resten av 10-i-top-listan är i huvudsakligen elektronik företag med ett par undantag. Att adobe inte är så populärt efter Steve Jobs öppet uttryckte sitt förhållande till mjukvaruföretaget gjorde sitt för att väcka konsumenternas värderingar om mulitmediespelaren Flash. Adobe är inte den enda som Apple har satt på pottkanten, Blackberry var marknadsledande tills Iphone kom in på marknaden och de har inte heller presterat särskilt bra på sistone. Men att agera utifrån ett etiskt perspektiv borde väl ändå leda till något bra? Framför allt nu när vi mer än någonsin surfar på den gröna vågen och stödjer välgörenhetsorganisationer, (senast ut Armani) som de modeslavar vi är. Men även Google har fått konsekvenser från sitt agerande i Kina. Hur mycket kommer det att skada deras varumärke? Googles Android OS växer med raketfart. Iphone har 10 månaders försprång på Androids OS men fördelen av att Android systemet kan användas på olika smart phones kan kanske leda till en utmaning även för Apple. Det verkar i alla fall inte som om Nokia kommer att vara någon större konkurrent i detta samband (nummer 7 på listan), de får nog lösa sina problem med operativsystemet först. Nokia, det är dags att spendera eran 50 miljarder kr forskning och utvecklingsbudget på ett mera effektivt sätt.Och så var det Skype, de ligger nog väldigt bra till på listan av populära varumärken. De har ju precis uppdaterat deras Iphone app.
Tuesday, 20 July 2010
Doften av en riktig man
Monday, 19 July 2010
Hur facebook kom till
Nu är det bara månader kvar tills filmen The social network är ute, kolla in Facebook trailer Den ser riktigt häftig ut. Tur att de inte har gjort den helt verklighetsbaserad, i alla fall inte om man skall tro vad Facebook CEO Mark Zuckerberg säger.... ¨I mean, the real story is actually probably pretty boring, right?...We just sat at our computers for six years and coded¨.
Friday, 16 July 2010
Fredagsmys according to the muppets
Friday, 2 July 2010
Good Friday every Friday
När jag bodde i London hade jag en utav de där dagarna när man känner att man inte riktigt ger allt man skulle kunna ge. Då pratar jag inte på jobbet utan i samhället. Det var då jag sprang på Danny Wallace Join Me kampagn - vilket underbart koncept. Hur svårt kan det vara att vara lite extra generös varje varje fredag, en gång i veckan, 4 gånger i månaden....jo, faktiskt svårare än man tror. Jag har altid haft svårt att ge bort pengar till uteliggare och välgörenhetsorganisationer som dyker på en på gatan, där emot har jag många roliga minnen från uteliggare som sökte annat än pengar. En kille jag gick förbi dagligen frågade alltid om jag läst ut någon bok han kunde få eller kvinnan med sin hund utanför min lokala snabbmatsbutik som jag brukade köpa frallor och hundmat åt. Men nu behöver jag inte få dåligt samvete längre när man inte tömmer sina fickor pga ljudet av en skramlande hink - nu finns det digitala medier. Kolla in webstamp och välj den organisation som ligger dig varmast om hjärtat, och jag kan lova, det är inte lätt att bara välja en.
Thursday, 3 June 2010
Uddevalla comes to live
Saturday, 13 February 2010
Friday, 5 February 2010
Its so beautiful now, but no more snow please
Monday, 1 February 2010
Moseburger and underwear shopping
Friday, 29 January 2010
Revenge is best served cool













