När jag läste TKJs blogg om att den digitala radion var på inmarsh i Sverige har jag svårt att förså varför inte alla vill lägga ner det gamla FM nätet och ta del av det breda urval DAB kan leverera.
Jag har alltid varit en trogen radiolyssnare.
Det började med Tracks listan i tonåren, växte sedan i kapp med Hassan för att på senare år varit som hypnotiserad av BBC 6 Music. Under mina många år i London var också radio (i detta fall webradio) en viktig länk till den svenska kulturen.
Från att en gång ha varit en ung P3 lyssnare har jag nu vuxit upp och blivit en faktaberoende P1 junky.
Webradio är ett fantastiskt sätt att streama nyhetsrelaterad information och musik går an när man sitter aldeles tyst bredvid sin laptop. Men, finns det något mer irriterande än tånåringar som lyssnar på Spotify eller YouTube på deras mobiler!? Nog har vi haft en riktig 80-tals våg men inget kan ersätta en Ghetto Blaster, inte ens iphone.
Skall man lyssna på musik skall det vara bra kvalitet och bra ljud (so stick your f***ing headphones in).
Att lyssna på webradio genom datorn är inte alls samma musikupplevelse utan måste i sådana fall kopplas ihop med sitt Home Etertainment System. Då försvinner tyvärr hela radiokänslan. En radio sitter på köksbänken, är lätt att ta med sig och lättvindig att använda.
En viktig punkt som Tommy K Johansson har missat att nämna är informationen man får ifrån en digital radio.
Hade det inte varit för min DAB radio (som dessutom har en riktigt snygg retro look) hade jag inte haft en aning om vad som händer på musikfronten.
Som sagt, jag har alltid varit en stor radiolyssnare men det har varit en sak som jag saknat i alla år - att veta VEM är det som spelar?
Det abslolut bästa med det digitala nätverket är - varje låt som spelas kommer upp på radions display med både låtnamn och artist.
Jag har aldrig haft så mycket bra musik som idag, gamal och ny, det är helt klart tack vare min digitala radio.
Den 'rikiga' internetradion däremot, är en interesant spelare. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan och hoppas att även den kommer att ha samma artist information som DAB har att erbjuda. För tillfället är det idag något ihåligt när det gäller den informationen. Jag tror ändå att det bör finnas ett annat nätverk ett tag till. Allting annat har ju digitaliserats så varför tveka när det gäller det digital radionätverket?
Vem kommer att bli nästa generations Ghetto Blaster, DAB+ eller internetradion?
Jag kan i alla fall inte vänta tills Sverige pluggar in.
No comments:
Post a Comment